Rozdiel medzi ON-PAGE a OFF-PAGE optimalizáciou


Rozdiel medzi on-page a off-page SEO

 

O on-page SEO, alebo faktoroch, ktoré môžete ovplyvniť priamo na vašom webe sme už písali. Off-page SEO je potom celkom logicky niečo, čo neovplyvníte na webe, ale ide o to, čo sa deje mimo vášho webu. On-page a off-page sa vzájomne dopĺňajú a sú súčasťou celkovej optimalizácie pre vyhľadávače. 

 

Čo je off-page SEO?

 

Keď sa povie off-page SEO, väčšinu z vás napadne link building, teda získavanie spätných odkazov na váš web. Aj keď je link building dôležitá súčasť off-page SEO, nemali by ste zabúdať ani na ostatné aktivity, ktoré sa dejú mimo vašej stránky a majú priamy alebo tiež nepriamy dopad na to, aké pozície dosiahnete vo vyhľadávačoch

 

Off-page SEO môže byť vnímané aj ako súhrn propagačných aktivít i napriek tomu, že hlavnou činnosťou je linkbuilding. Medzi aktivity, ktoré nemôžu zostať bez povšimnutia, nakoľko sú taktiež súčasťou off-page, sú napríklad: 

 

- Budovanie prítomnosti na sociálnych sieťach,

- účasť v online komunitách a budovanie značky,

- budovanie rôznych PR aktivít,

- vytváranie kvalitného obsahu, ktorý získava pozornosť a šíri sa „sám“.

 

Linkbuilding, resp. celkovo off-page aktivity, sú nevyhnutné pre každú webovú stránku všetkých rozmerov, keďže z pohľadu Google, web, ktorý nemá odkazy z iných, relevantných stránok, nie je dostatočne kvalitný a hodný prehladania či indexovania.

 

Pri off-page SEO sledujeme a analyzujeme rôzne údaje a informácie, ktoré súvisia s povahou webovej stránky a jej postavením na internete. Tieto dáta nám pomáhajú posúdiť dôveryhodnosť, popularitu a vplyv stránky v online prostredí. Niektoré z najdôležitejších dát sledovaných pri off-page SEO zahŕňajú:

 

  • Spätné odkazy (backlinks) – monitorujeme počet a kvalitu spätných odkazov vedúcich na webovú stránku. (Čo sú to spätné odkazy, backlinks?)

  • Autorita domény – skúmame autoritu domén webstránok, ktoré odkazujú na náš web. DR (domain rating) odzrkadľuje dôveryhodnosť domény a môže ovplyvniť hodnotenie stránky vo vyhľadávačoch.

  • Sociálna aktivita – sledujeme sociálnu angažovanosť s obsahom na soc. médiách, ako sú zdieľania, komentáre, lajky a reakcie. 

  • Návštevnosť – sledujeme, odkiaľ prichádzajú návštevníci na web, z akých linkov/zdrojov.

  • Online reputácia – sledujeme vývoj povedomia našej značky. Monitorujeme recenzie, hodnotenia a spätnú väzbu od používateľov alebo zákazníkov na rôznych platformách.

  • Citácie a zmienky – sledujeme, kedy a kde je naša stránka citovaná alebo spomínaná na iných webstránkach, aj keď z nej nemáme aktívny odkaz.

  • Analýza konkurencie – prehľadávame a porovnávame dáta s konkurenčnými webovými stránkami, aby sme získali lepší pohľad na svoje postavenie v rámci online konkurencie a získali inšpiráciu na zdroje, ktoré na nás môžu odkazovať.

 

 

Čo je to on-page SEO optimalizácia?

 

On-page SEO (známe tiež ako on-site SEO) je proces optimalizácie rôznych častí webu, ktoré ovplyvňujú hodnotenie tvojej stránky vo vyhľadávacích nástrojoch. Sú to prvky, ktoré máš pod kontrolou a môžeš ich meniť priamo na tvojom vlastnom webe.

Medzi najdôležitejšie faktory on-page SEO patria:

 

1. Kvalitný obsah

Tento bod je jednoznačne najdôležitejším prvkom SEO. Ak nemáš kvalitný obsah, logicky sa neumiestniš vysoko. Sústreď sa na kvalitný obsah, ktorý rieši problémy čitateľa, odpovedá na jeho otázky, vzdeláva ho alebo prináša inú pridanú hodnotu.

 

2. Title tagy (názov)

Title tagy sú jedným z najdôležitejších prvkov. Každá tvoja stránka by mala mať jedinečný názov. Slová, ktoré tu zvolíš zohrávajú dôležitú úlohu, pretože sa zobrazia iba na stránkach s výsledkami vyhľadávača. Preto by SEO názov mal byť pútavý a tým pre používateľa príťažlivý. Ak sa používateľovi páči, klikne naň. Tak môžeš jednoducho prilákať používateľov na tvoju stránku.

 

3. Meta Description (Meta popis)

Meta popisok slúži na stručný opis toho, čo sa nachádza na danej stránke. Tieto popisy zahŕňajú aj pre tvoj obsah relevantné kľúčové slová, pretože sa (rovnako ako title tag) zobrazí na stránkach s výsledkami vyhľadávania. Správny popis zhrnie hlavný obsah stránky. Maximálny počet znakov v popise je 150. Popisok by mal byť jednoduchý a mal by poskytovať relevantné informácie o tvojom webe.

 

4. Nadpisy (H1)

Nadpisy sú zvyčajne najvýraznejšími slovami na stránke. Aj preto im vyhľadávacie nástroje pripisujú trochu väčšiu váhu ako ostatným informáciám na stránke. Je dobré zapracovať tvoje cieľové kľúčové slová do nadpisov každej webovej stránky. Avšak treba myslieť na to, že tieto kľúčové slová presne by mali popisovať obsah konkrétnej stránky.

 

5. Podnadpisy (H2, H3, H4,…)

Tieto označenia sa používajú hlavne na zvýraznenie toho, čo je v obsahu dôležité. Pomáhajú vyhľadávačom porozumieť tomu, aká je štruktúra tvojej stránky. Je tiež jedným zo spôsobov propagácie kľúčových slov.

 

6. Optimalizácia obrázkov

Obrázky, ktoré na stránke použiješ sú významným prvkom SEO. Obrázky by mali súvisieť s témou, ktorej sa venuješ. Obľúbené sú obrázky z fotobánk, avšak vyzerá to tak, že vyhľadávače obľubujú originálne obrázky (také, ktoré nenájdeš inde na webe – sám si ich vyhotovil).

 

7. Štruktúra URL

Adresa URL je nápomocná pre google aj pre užívateľa. Mala by byť ľahko čitateľné. Používatelia a vyhľadávače by jej mali byť schopní porozumieť pri pohľade na adresu URL.

 

8. Interné linky

Interné odkazy sú druh hypertextových odkazov, ktoré smerujú na inú podstránku na rovnakej webovej stránke. Kliknutím na interný odkaz teda prejdeme na inú stránku na tej istej doméne. Pomáhajú užívateľom prechádzať tvojimi jednotlivými stránkami.

Prečo sú interné linky dôležité? Pomáhajú vyhľadávačom ľahšie nájsť tvoj obsah + populárne stránky získajú prirodzenú návštevnosť z ostatných podstránok na tvojom vlastnom webe.

 

9. Externé linky

Externé odkazy užívateľa presmerujú na inú doménu. Sú prirodzenou súčasťou väčšiny kvalitných stránok a článkov. Pomáhajú vyhľadávačom porozumieť o čom je tvoj obsah.

Ak sa to hodí do kontextu, alebo ak čerpáš informácie z nejakého zdroja, určite naň odkáž. Externé odkazy na autoritatívne stránky ti nemôžu uškodiť, práve naopak.

 

10. Rýchlosť načítania stránky

Rýchlosť stránky = ako dlho trvá načítanie stránky (až pokiaľ sa zobrazí obsah stránky). Ak sa tvoj web načíta rýchlo, zabezpečí ti spokojných používateľov.

Zober si príklad z reálneho života:

Ak klikneš na stránku a trvá dlho, kým sa načíta, zavrieš ju a radšej otvoríš inú (rýchlejšiu). Rýchlosť teda zohráva dôležitú úlohu aj pri optimalizácii on-page SEO.

 

11. Responzivita

Jednoducho to, že by sa mal zobrazovať dobre na všetkých zariadeniach (na počítači, mobile, tablete a pod.). Sústreď sa, aby bol text na všetkých zariadeniach dobre čitateľný, aby si mal primeranú veľkosť písma, linky dostatočne ďaleko od seba a iných prvkov (aby sa na ne dalo kliknúť prstom). Tento bod začína byť obzvlášť dôležitý, pretože Google sa riadi tzv. „mobile-first indexing„. To znamená že Google indexuje a prehľadáva web ako smartfónový prehliadač (webové stránky sú zobrazené inak ako by ich zobrazil prehliadač v počítači).